Vintertur til Spania 2014

I dag søndag 29 desember er det bare 5 dager til vi setter kursen sydover med Spania og evt. Portugal som mål og oppholdssted de neste to mnd. Bilen er nesten ferdig pakket og iveren etter å komme avgårde begynner å bli stor.
Planen er å ta det forholdsvis rolig nedover og deretter ta dagene som de måtte komme,
Den første etappen går til Minden i Tyskland, her skal vi møte Svein Erik og Berit samt noen flere som skal til Marokko og har tenkt å kjøre sammen med disse i noen dager.

4/1-14 I Endelig i gang, i går skvalpet vi over Skagerak med Superspeed og tuslet gjennom Danmark med obligatorisk stopp i Vejle og på Bilka.før vi dro ned til grensehandel Scandinaviapark for første overnatting med påfølgende bunkring i dag tidlig, etter masse stabling av diverse kartonger og brett med div.drikkevarer var vi klare for dagens økt på 370 km til Minden, hit kom vi ca.kl.17 i ettermiddag og parkerte ved siden av et av parene som skal kjøre sammen med oss nedover. Nå er det tid for dagsrevyen og et glass vin .

14.01. Det ble desverre et langt hopp til neste innlegg, men beklageligvis så har jeg ikke hatt nett tilgang før nå.
Vel, nok om det.
Vi kom til Minden om kvelden og møtte her det 3.de paret som skulle kjøre med.  Her ble vi enige om fremdriften de neste dagene og vi ville forsøke å kjøre i dagslys så langt det lot seg gjøre.
Neste morgen var det god frokost og start kl.10.00 med mål for dagen Trier, en passe etappe på litt under 50 mil. Vi hadde en fin tur med lite trafikk og nesten trailertomt, som det er i helgene.vi tok oppstilling på bobilparkeringen ved McDonald's og fikk oss en helseriktig baconburger til mat, og god var den.

Neste dag var målet Auxerre eller litt til, og vi stoppet ved et kjøpesenter s/v for denne , grei plass med fine fyllemuligheter for både mennesker og kjøretøy.

Neste morgen var det start kl.09 og dagens mål var Castelljaloux og en liten fin oppstillingsplass med både tømme og fylle muligheter.
Her fra gikk ferden inn i Spania og her valgte vi motorveien et stykke, vel inne i Spania ble det nasjonale veier igjen og disse er av god standard stort sett. Vi tok neste stopp før Burgos, på en sliten campingplass , men den gjorde nytten. Neste dag ble Caceres målet og her var bobilparkeringen stapp full og vel så det, den har plass til 15, men endte på 32 før natten senket seg.
Når vi kom til Sevilla skilte vi lag med Svein-Erik og Berit, våre to andre venner hadde reist litt før og hadde en avtale om montasje av solcellepanel i Portugal, vi dro til Olhao og kom hit på fredagen og ligger p.t i ro og nyter norsk sommervær.  Nå lar vi vær og lyst styre fremdriften herfra.

Bilde fra bobilparkeringen i Caceres i Spania

17.01. Ny dag i Olhao, i natt fikk vi masse regn men etter å ha fått melding hjemmefra om mye snø og kaldt så er jeg glad for å være her. Nå klarner det opp igjen og det blir nok utevær i dag også.

18.01.I dag har vi vært på markedet i Olhao, flott vær og masse folk. Vi valgte taxi som transportmiddel i dag for jeg har dessverre store problemer med bevegeligheten og er litt  for ivrig i opptreningen etter siste operasjon i nakke og rygg som skulle rette opp elendigheten.
Olhao har et myldrende liv på lørdagen, da er byen og markedsplassen fylt av horder av bobilfolk fra alle land i Europa og vi er nok i flertall selv om det er midt på vinteren.

30.01. Håpløst å blogge uten nett tilgang , og en pc som nekter å legge inn bilder, skal forsøke å oppdatere med tekst og legge bilder på etter hvert.
V var i Ohao frem til onsdag 22.01. og dro derfra sammen med et Svensk/Norsk ektepar på en rundtur opp langs spanskegrensen hvor første stopp var Mertola og bobilparkering ved elven Rio Guadiana, En flott liten by fra middelalderen med selvfølgelig en borg på toppen.
23.01. Startet med samme flotte været, riktignok bare 8 gr. på morgenen men temperaturen stiger fort når sola varmer og dagene har gjerne 15-18 gr i skyggen og det er helt ok for en frossen nordmann, i dag var målet Alqueva dammen som er en av Europas største dammer, vi kjørte gjennom fantastisk natur som jeg må innrømme ikke trodde fantes her.