England, Scotland og Wales, noe helt nytt for oss

Sommertur i England Wales og Scotland.2018

Et sammendrag fra 5 ukers ferie gjennom Danmark,Tyskland,Nederland,Belgia Frakrike over til De Britiske øyer,hvor vi skulle kjøre en runde rundt i Englad,Wales og Scotland.
Det var med stor spenning vi kom til Calais i Frankrike den 18 juni,sammen med våre reisevenner Marit og Ola, Her tok vi inn på bobilplasser om kvelden og kjente på dette med at i morgen blir det å kjøre på "feil" sida av vegen de neste tre ukene.
Calais var forøvrig ett helt greit sted å overnatte,ny stor plass med kort vei til fergeterminalen. Koordinater hit er: N50.95947 E1.83275
aire de Camping-car Rue d'Asfeld, Calais

19 juni og vi er klare til å starte på turen over kanalen, for vår bobil på 8,5m med 2 personer og hund kostet dette kr.2760.- tur/retur, kort og grei overfart,båten bruker ca.1t,30 min. Vel over var det å skru hjernen til venstre kjøring,og det gikk enklere
enn fryktet. Det var litt rart de første milene,men siden så satt det greit.
Vi hadde på forhånd skaffet oss Brit stop,en bok og ett merke som gir gratis parkering for natten ved puber og gårder,mot at man handler litt hos dem,og mat og drikke skal man jo ha uansett. Så vi satte kursen vestover og kjørte litt mindre veier og fulgte delvis kysten til Brighton før vi dreide nordover i retning London, mot ett lite sted som heter Parkgata og puben The Surrey  Oaks.her ble vår første overnatting med tilhørende pub besøk og middag.

The Surrey Oaks pub

20 juni.
Etter ett hyggelig opphold på The Surrey Oaks, skulle vi i dag på vingård og se og smake,det er faktisk ikke mange som vet at England er store på vinproduksjon, da først og fremst hvitvin og rosé vin. Vi hadde plukket ut Denbies Wine Estate  i Dorking, her ble det både smaksprøver og kjøp av diverse godsaker.

Det er nok av smale veier i England og masse trær som lager tunneler over veien.

20.juni.  Vår neste etappe gikk til Salisbury,her skulle vi se Stone Henge og byen, vi kom desverre på feil dag, her var Stonehenge stengt for vanlige gjester i flere dager på grunn av midtsommerfeiring for forhåndsreseverte, vi fikk dog se steinhaugen,men på litt større avstand.

Stonehenge
Katedralen i Salisbury

22.juni og vi kjører til Cotswolds,her stopper vi i Chedwort på campingen her,koselig liten landsby.

23 juni. Og vi skal inn i Wales, tar  M5 forbi Birmingham og videre nord vest gjennom Wales og opp til Snowdonia nasjonalpark,videre rundt nordkysten til Rhualt.

24 juni.
Vi drar videre nordover og skal til Lake District.en tur på 243 km.gjennom flott natur.vi velger en camping i Braithwaite og tar en dobbel overnatting her på Scotgate Holiday Park.

26 juni.
Vi fortsetter til Scotland, med Loch Lomond som dagens mål,277 km. her vil vi benytte Brit stop igjen og skal bo utenfor det som var kirke først,så bilverksted før det ble pub.

27 og 28 juni.
Fra Loch Lomond ble det 188 km,til Loch Ness, og landsbyen Drumnadrochit,
Her fikk vi vært på tur på Loch Ness med guide,en flott opplevelse.

28.juni og vi skal bare til Inverness, 33 km lang tur. Tok inn på Bught Caravan park,2,5 km fra gamlebyen. Flott by å besøke .

Nå har vi kommet så langt opp som planen var og nå skal vi ned på østsiden av England.
30 juni og vi drar fra Inverness med Edinburg som mål,velger å kjøre over til Aberdeen,videre til Dundee og så Edinburg, her får vi plass på Mortonhall Caravan og Camping Park etter å ha tilbakelagt 386 km.
Plassen her ligger ca 6 km fra sentrum,men det går fint å sykle inn.

Edinburg har eget Day care senter for slitne mannebein.

Fargerike vegger i Edinburg.

2.Juli og vi forlater Edinburg, veien går langs kysten og via Alnwick castle, videre via Newcastle og inn til Melkridge og Hadrians wall.

3 juli. Vi drar videre til Whitby og Aidensfield,eller Goathlands som byen heter, tar inn på camping i Whitby og bruker ettermiddagen nede i byen.

Vi starter dagen etter med en taxi tur fra Whitby og til Aidensfield ca 25 km og kostet 13.5£ ,så det er billig med drosje i England. Hadde en flott dag og fikk se denne TV byen ,som er akkurat som i serien, vi måtte jo selvfølgelig på puben og spise lunsj og få oss en pint,før vi gikk ned til jernbanestasjonen og tok damplokomotivet tilbake til Whitby.

5.Juli og vi drar til York, her var det norske vikinger som i sin tid herjet, fantastisk by som virkelig er verdt ett besøk.

8 juli og vi nærmer oss slutten av reisen, drar fra York til rett nord for London.

9 juli. Vi drar til Dover og avslutter en fantastisk hyggelig tur i England,Wales og Scotland, med fergeturen tilbake til Calais.

Takk for turen.

Alle kartbilder er skjermdump fra Google maps.