Et lite tilbakeblikk på sensommer/høsttur 2015

Den 17.september satte vi kursen mot Sverige,vi valgte Fjordline fra Sandefjord til Strømstad  og etter litt påfyll av diverse varer på Europas tøffet vi videre og kom til Varmere og Apelvikens husbil plass på tidlig kveld.

Neste morgen gikk turen til Ystad for å ta fergen over til Polen med Unity lines ,her var det greit for oss med hund,denne fikk overnatte med oss på lugaren helt lovlig,og det syns vi var veldig greit.
Vel fremme I Svinoujsce I Polen neste morgen ved 7.30 tiden var det bare å komme I gang med dagens økt, som etter å ha fått kjøpt elektronisk go boks for Polen og med innlagt stopp ved Kristus statuen I Swiebodzin.
så endte dagens kjøretur i Legnic pole, som er noen mil Før Wroclaw. Her var resepsjon med sheriffens bil på utsiden på campingplassen.

Neste dag ble Krakow endestasjon,og denne gangen på en camping vi har vært på en gang tidligere
Etter å ha sett litt på kartet ble vi enige om å ta turen via Zakopane  og Tatrafjellet, noe vi hadde planer om I 1996 men droppet pga.elendig Vær,  I Zakopane tok vi inn på campingen som ligger like ved det store hoppanlegget som det sendes fra hvert år.
og selvfølgelig må hunden bli med,hun koser seg skikkelig I kurven bakpå.

Turen over Tatrafjellet var nok mindre  imponerende enn vi hadde trodd,men nå har vi kjørt der.
Videre ble det transport gjennom Slovakia og inn I Ungarn, her la vi ruten rett gjennom  Budapest. I dag var målet Balaton sjøen og byen Siofok, vi hadde funnet en camping her,men som var overfylt av lykkelige festivaldeltakere  og dessverre ingen plass til oss,så vi dro litt videre og endte opp I en valnøtt havet som fungerte som camping også,det var litt festlig å måtte børste av en mengde valnøtter Før vi startet videre.

Nå begynte vi å nærme oss delmål nr.1 som er Kroatia og til første stopp som ble Sv.Jakov et nydelig lite sted like etter Zadar.

Den 24.09 hadde vi bestilt plass for to uker I Trogir på Camp Seget, her skulle vi ha årets sommerdose  og det ble det med drøye 30 gr.om dagen og 25-28 gr.om natten, samt 28 gr.i havet. Fantastisk plass på første linje med strandpromenaden rett på utsiden av gjerdet.

Her er det kun to km.inn til Sentrum og gamlebyen som er verdt et besøk eller flere.

Dette er også ett av de stedene hvor de rike viser frem båten sine.

Hvis man liker sjømat er Kroatia også et bra sted, jeg måtte ha noen blåskjell til lunsj en dag

Vel alt har en ende og den 10 september forlot vi Camp Seget for denne gang, nå var neste mål Rhinen I flammer,med en liten omvei for å komme dit. Vi ville kjære tvers over Italia og startet med å stoppe I utkanten av Venezia.og derfra til San Remo nesten på grensen til Frankrike.

Vi har kjørt Route Napoleon to ganger tidligere,men ikke fra denne siden og nå valgte  vi å ta av I Nice ,noe som ble en flott opplevelse. Denne dagen endte I Sisterone  og nå kjente vi på temperaturen  at vi var I Alpene.
Her fant vi det som etter alle sansynlighet er en delikatesse, men ikke for alle,en ekte escargot.

Dagen etter kjørt vi videre over og passerte  Grenoble , videre nordover til Cousance en liten sjarmerende by.

Neste dag gikk ferden til Baden Baden.

Og herfra til vårt neste mål Rüdesheim am Rhein og Rhinen I flammer.

Søndag den 20 september forlot vi Rüdesheim og tok oss over til Cochem I Mosel.

Videre til Greven,derfra til Bad Segeberg hvor vi benytter samme veterinær på hver tur.
Herfra er det kun transport opp til Hirtshals og ferge hjem til Langesund og Porsgrunn.
Denne turen tok oss nesten 6 uker og vi tilbakela 605 mil.